Dobieramy buty do biegania

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Dobieramy buty do biegania
Znalezienie odpowiedniej pary butów biegowych nie jest procesem tak łatwym jakby się mogło wydawać. Ktoś może nam powiedzieć: „but to but - ma być sportowy, nie za mały i najlepiej sznurowany żeby dobrze trzymał się na nodze”. Rzeczywistość jednak jest - bardziej skomplikowana, a wybór odpowiednich butów do biegania ma bardzo duże znaczenie.

W tym artykule przedstawię kilka ważnych informacji na temat prawidłowego doboru butów biegowych. Wiadomości te pozwolą zawęzić Ci wybór butów najlepiej odpowiadających Twoim preferencjom.

Typ stopy ma znaczenie

Najważniejszą rzeczą, od której powinniśmy zacząć poszukiwania to określenie typu naszej stopy. W tym przypadku niezbędne będzie określenie pronacji. Nazwa ta określa sposób, w jaki przetacza się stopa po podłożu podczas cyklu chodu lub biegu. Opisuje ruch obrotowy stopy do wewnątrz w momencie kontaktu jej z ziemią. Gdy biegniemy lub idziemy, pronacja pomaga zmniejszać wstrząsy pionowe w pierwszym kontakcie z podłożem. Bez niej siły nacisku każdego kroku przenoszone byłyby w górę na nogi i wpływały na funkcjonowanie całego podudzia.

Znając już określenie pronacji możesz dopasować typ stopy:

  • Stopa mocno pronująca – osoby o takiej stopie przenoszą ciężar ciała na wewnętrzną krawędź stopy, a pięty odstają od linii prostej na zewnątrz. Grupa ta jest bardzo liczna, a buty dla nich przeznaczone powinny mieć wzmocnienia i wsparcie po stronie wewnętrznej, poprawiające stopę podczas biegu, co zmniejsza ryzyko kontuzji.
  • Stopa neutralna - w trakcie biegu ciężar ciała rozkłada się równomiernie na jej całej powierzchni, w trakcie dotykania podłoża (tj. od momentu kontaktu pięty z podłożem do oderwania palców). Stopa taka charakteryzuje się tym, że patrząc na nią od tyłu, piętą jest ustawiona w linii prostej z nogą, a ciężar ciała jest równomiernie rozłożony na pięcie.
  • Stopa lekko pronująca - (zwana też stopą suponującą) jest przeciwieństwem stopy mocno pronującej, a ciężar ciała przenoszony jest na zewnątrz krawędzi stopy. Tego typu stopa jest stosunkowo rzadko spotykana, dlatego też osoby charakteryzujące się nią mogą biegać w obuwiu dla stopy neutralnej, ale na rynku dostępne są również buty dla supinatorów.
Większość z Was pewnie zada sobie teraz pytanie: jak sprawdzić swój typ stopy? Bez fachowej wiedzy samemu będzie nam ciężko, a sama analiza sposobu startych podeszw w starych butach biegowych nie do końca właściwa. Taką fachową informację powinniśmy uzyskać od sprzedawcy w sklepie sportowym lub sklepie specjalistycznym dla biegaczy gdzie stopy są poddane badaniu wideo analizy. Jest to ok. 20 - 30 sekundowy spokojny bieg na bieżni połączony z nagraniem wideo. Odtworzone nagranie zawiera sposób przetaczania naszych stóp przy kontakcie z podłożem. Jest to bardzo skuteczne badanie, które wszystkim biegaczom lub rozpoczynającym zabawę z bieganiem, gorąco polecam.

Rozmiar buta biegowego

Zdarza się często, że rozmiar obuwia biegowego jest nie do końca dobrze dobrany. Należy pamiętać o tym, że podczas biegu noga pracuje, a co za tym idzie puchnie. Kupowanie butów „dopasowanych na długość” jest częstą przyczyną obtarć w okolicy palców i widocznych odbarwieniach na paznokciach. Buty biegowe przede wszystkim dobieramy pod względem dłuższej stopy zachowując przy tym od 0,5 do 1 centymetra zapasu. Każdy but biegowy ma również inna tęgość, czyli różnicę w obwodzie. W tym przypadku proponuje zawsze przymierzyć kilka różnych modeli, aby mieć porównanie, w którym bucie mamy najlepsze trzymanie stopy.

Zadbaj o dobrą amortyzację

Każdy but biegowy niezależnie od stopnia zaawansowania biegacza powinien być zaopatrzony w dobra amortyzację. Ma ona za zadanie amortyzowanie wszystkich wstrząsów pionowych podczas biegania jak również samego chodzenia. But dobrze zamortyzowany powinien nam wystarczyć od ok. 800 do 1500km w zależności od parametrów fizycznych i ich użytkowania. Częstym przypadkiem występowanie stanów bólowych w stopach lub w wyższych partiach ciała podczas biegu jest stosowanie za twardych butów np. bieganie w halówkach.

Dodatkowo w celu dobrania odpowiedniej pary butów pod nasza stopę należy zwrócić uwagę na stabilizację buta, czyli czy noga nie ucieka na boki, dobre materiały wentylacyjne żeby noga nie pociła się nadmiernie oraz przyczepność podeszwy zewnętrznej.

Kilka porad dla kupujących buty:

  • Mierzymy zawsze obie stopy
  • Przymierzmy kilka modeli różnych marek butów
  • Spytajmy sprzedawcy o sprawdzenie naszego typu stopy
  • Poinformujmy sprzedawcę, w jakim terenie będziemy biegać
  • Mierzymy buty w skarpetach o grubości podobnej do tych, w których biegamy
  • Nie kupujemy butów idealnie dopasowanych na długość, zachowujmy zapas w bucie
  • Zróbmy kilka kroków w nowych butach a nawet pobiegajmy po sklepie sprawdzając czy pieta się nie unosi a palce nie są uciskane

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj


Prawda :) Mnie w robocie stopy bolaly z zle dobranych butow , kupilem buty do biegania i bole i odciski zniknely :) Buty do biegania nie musza byc tez do biegania ale i tez do chodzenia na codzien :) wygoda przedewszystkim :)

świetny artykuł. Bez dobrych butów nie ma biegania, a ludzie często biorą coś na pałę a potem się dziwią, że obciera, że boli, że się źle odbija... Oby więcej cennej wiedzy wynosili... chociażby z czytania. A ja po buty do biegania polecam zerknąć do odpowiednich kategorii w sklepach sportowych (np Sarafis.pl) i poświęcić trochę czasu. Nic po łebka.

Ja kupiłam sobie teraz buty Salomon. W sumie do tej pory biegałam w takich tradycyjnych adidasach, ale musze przyznac ze jest róznica i to wielka. Na pewno teraz bieganie stało sie jeszcze większa przyjemnością.