Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Jak określić poziom swojej sprawności fizycznej?

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jak określić poziom swojej sprawności fizycznej?
Jestem osobą bardzo aktywną fizycznie – regularnie uczęszczam na basen i siłownię, tygodniowo przebiegam około 15 kilometrów. Gdy pogoda na to pozwala uprawiam sporty sezonowe – latem kolarstwo, żeglarstw oraz kajakarstwo, natomiast zimą narciarstwo biegowe i zjazdowe. Chciałbym określić poziom swojej sprawności fizycznej. Czy istnieją jakieś testy umożliwiające właśnie taką kompleksową ocenę?
Poziom takich zdolności motorycznych jak siła maksymalna, czy szybkość łatwo ocenić wykonując określone ćwiczenia. Dla określenia poziomu szybkości może to być jak najszybsze przebiegnięcia odcinka 100 metrów, a dla siły podniesienie jak największego ciężaru podczas wyciskania na ławeczce poziomej. Wynik tak przeprowadzonego sprawdzianu podany będzie w określonych (mierzalnych) jednostkach. W przypadku szybkości będzie to czas, w jakim osoba badana pokonała dystans 100 metrów. Znając czas i dystans możemy obliczyć również prędkość średnią, z którą zawodnik przebiegł określony dystans (dla osoby, która 100 metrów przebiegła w czasie 13 sekund prędkość średnia wyniosła około 7,69 metra na sekundę). Natomiast wynik testu ustalającego poziom siły maksymalnej określonej partii ciała podany będzie w kilogramach. Niestety ze względu na różne jednostki (sekundy i kilogramy) uzyskanych wyników nie ma możliwości porównania ich ze sobą. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą nam specjalnie zaprojektowane testy określające poziom sprawności ogólnej. Testy sprawności fizycznej Zastosowanie odpowiednio dobranego testu pozwala bardzo dokładnie określić poziom sprawności fizycznej organizmu. Obecnie istnieje wiele testów badających poziom sprawności fizycznej człowieka. Przy wyborze testu warto zwrócić uwagę na ilość prób, które należy wykonać, aby uzyskać wynik. Im jest ich więcej, tym wynik testu będzie bardziej miarodajny. Równie istotne jest, by testowały one wszystkie zdolności motoryczne, koordynacyjne i sprawnościowe człowieka. Najczęściej wykorzystywanym testem sprawności fizycznej jest Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej. Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej (International Committee on the Standardisation of Physical Fitness Tests) jest obecnie najpowszechniej stosowanym testem określającym poziom ogólnej sprawności fizycznej. Prace nad jego stworzeniem prowadził Międzynarodowy Komitet do Spraw Standaryzacji Testów Sprawności Fizycznej powołany podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio. Działał on w latach 1964 – 1970, a jego kierownikiem był profesor L. Larson. Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej składa się z 8 prób:
    1. Bieg na dystansie 50 metrów ze startu wysokiego Z dwóch prób odnotowuje się wynik lepszy z dokładnością do 1/10s. 2. Skok w dal z miejsca Skok w dal z rozkroku o nogach ugiętych (z półprzysiadu), ręce przeniesione do tyłu, z zamachem rąk w przód. Z trzech skoków odnotowuje się najdłuższy w cm. 3. Bieg na dystansie 1000 metrów dla mężczyzn oraz 800 metrów dla kobiet Próbę wykonuje się ze startu wysokiego w obuwiu sportowym bez kolców. Czas mierzy się z dokładnością do 1s. 4. Pomiar siły dłoni Do pomiaru wykorzystuje się dynamometru. Wykonuje się dwie próby – odczytuje wynik lepszy z dokładnością do 1kg. 5. Podciąganie/zwis na drążku Podciąganie się na drążku dla mężczyzn oraz zwis (głowa trzymana nad drążkiem) dla kobiet. Jako wynik wpisuje się ilość pełnych podciągnięć (mężczyźni) lub czas zwisu (kobiety). 6. Bieg wahadłowy na dystansie 4x10 metrów Dwie linie ograniczające w odległości 10 metrów od siebie. Dwa klocki (drewniane) o wymiarach 5x5 centymetrów, ułożone obok siebie za linią (w półkolu) po przeciwnej stronie od linii startu. Start wysoki. Po przebiegnięciu 10 metrów badany zabiera jeden z klocków i biegnie z powrotem do linii startu, gdzie kładzie klocek, następnie biegnie po drugi klocek, przybiega – kładąc drugi klocek obok pierwszego. Próbę przeprowadza się dwukrotnie. Liczy się czas lepszy, liczony z dokładnością do 1/10s. 7. Skłony tułowia w przód z leżenia Pozycja badanego: leżenie na plecach o nogach ugiętych w kolanach pod kątem około 90°, stopy rozstawione na odległość 30 centymetrów i przytrzymywane, ręce splecione na karku. Z leżenia badany wykonuje siady i powroty do leżenia. Ocenia się liczbę poprawnie wykonanych siadów w ciągu 30s 8. Skłony tułowia w przód Próbę przeprowadza się na podeście lub ławeczce gimnastycznej. Badany wykonuje skłon tułowia w przód o nogach prostych w stawach kolanowych i stopach złączonych. Wynik ujemny jest odnotowywany wówczas, gdy palce rąk badanego nie dotykają palców stóp. Wynik „0” jest w momencie, gdy palce rąk dotykają palców stóp. Natomiast znak „plus”, jeżeli palce rąk sięgają poniżej palców stóp.
Analiza wyników Wynikom uzyskanym w poszczególnych próbach testu przyporządkowuje się określoną liczbę punktów. Za każde ćwiczenie można maksymalnie uzyskać 100 punktów. Suma punktów zdobyta łącznie we wszystkich próbach testu pozwala określić poziom sprawności fizycznej ogólnej badanego:
  • 481 i więcej punktów: wysoki,
  • 320 – 480 punktów: średni,
  • 319 i mniej punktów: niski.

Fajne, fajne. teraz mogę porównywać siebie do moich kolegów.

A jak niby przyporządkowywac punkty do otrzymanych wyników? To co najwazniejsze zostało pominięte, brawo.Pozimo niezmienny od kilku miesięcy jak w Wirtualne Polsce.

bardzo fajny art