Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Przygotuj się do wypadu na stok

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Przygotuj się do wypadu na stok
Nadeszła zima, pora roku, w której większość osób, ze względu na panujące warunki atmosferyczne, ogranicza swoją aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Jednak ja wraz ze swoimi dziećmi nie możemy doczekać się tego, gdy temperatura spadnie poniżej zera, a ziemię pokryje śnieg. Dlaczego? Otóż jesteśmy zapalonymi narciarzami – amatorami. Co roku wyjeżdżamy chociaż na tydzień, by móc szusować po białych, ośnieżonych stokach. Jednak w zeszłym sezonie byliśmy świadkami bardzo nieprzyjemnego zdarzenia. Jedna ze zjeżdżających z nami osób doznała groźnie wyglądającej kontuzji. Ratownik, który pomagał kontuzjowanemu powiedział, że przyczyny wypadku upatruje przede wszystkim w nieprawidłowym przygotowaniu organizmu do wyjazdu w góry na narty. W związku z tym mam pytanie. W jaki sposób można optymalnie przygotować się do wyjazdu na narty?

Narciarstwo jest najbardziej popularnym sportem zimowym w Polsce. Szacuje się, że uprawia je od 3 do nawet 5 milionów Polaków. Pod pojęciem narciarstwa rozumiemy zarówno jazdę na nartach, jak i na snowboardzie. Większość ludzi traktuje jazdę na nartach tylko jako przyjemną formę spędzenia wolnego czasu w górach. Takie podejście jest błędne i bardzo często może skończyć się bardzo poważną kontuzją, gdyż narciarstwo, wbrew obiegowej opinii, jest bardzo wymagającą formą ruchu. W związku z tym należy pamiętać, by przed wyjazdem w góry na narty odpowiednio przygotować swój organizm.

Nie tylko nogi

Wbrew powszechnie panującej opinii, w czasie jazdy na nartach/snowboardzie nie są angażowane tylko i wyłącznie mięśnie nóg. Oczywiście podczas jazdy po stoku to właśnie one pracują najbardziej, jednak narciarstwo angażuje praktycznie wszystkie mięśnie ludzkiego organizmu. Bardzo intensywnie, poza mięśniami znajdującymi się w obrębie kończyn dolnych, pracują również mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy ciała, tak zwane mięśnie posturalne. Zalicza się do nich przede wszystkim mięśnie grzbietu oraz brzucha. Nie należy zapominać także o układzie oddechowym i krwionośnym, które ze względu na niższą, w porównaniu z wyżynami i nizinami, zawartość tlenu w górskim powietrzu, zmuszone są do pracy z większą intensywnością, niż ma to miejsce na mniejszych wysokościach. Warto również zaznaczyć, iż duże obciążenia oddziałujące na ludzki organizm podczas jazdy na nartach/snowboardzie w większym stopniu niż codzienna aktywność wpływają (negatywnie) na stawy.

Wzmacniaj mięśnie

Treningi wykonywane na siłowni, a przygotowujące do wyjazdu na narty, powinny skupiać się przede wszystkim na poprawie wytrzymałości siłowej. Dlaczego? Otóż podczas szusowania po stoku nie jesteśmy zmuszeni do dźwigania niewiadomo jak dużych ciężarów. Maksymalne obciążenie stanowi masa naszego ciała plus ewentualnie jakiś plecak. Dużo większe znaczenie ma wytrzymałość naszych mięśni. W końcu zachowanie prawidłowej pozycji podczas jazdy na nartach/snowboardzie wymaga stałego napięcia mięśni nóg, pośladków, grzbietu, brzucha oraz wielu innych. Przy założeniu, że na stoku każdego dnia spędzamy od 4 do nawet 6 godzin, daje nam to ogromną pracę, którą muszą wykonać nasze mięśnie. Dlatego też, bardzo ważne przed wyjazdem w góry jest optymalne przygotowanie wytrzymałościowe naszych mięśni. Należy jednak podkreślić, iż ćwiczenia siłowe ukierunkowane na poprawę wytrzymałości siłowej powinny uwzględniać wszystkie grupy mięśniowe, ze szczególnym naciskiem na takie partie ciała jak: nogi, pośladki, grzbiet oraz brzuch.

Nie tylko mięśnie

Mięśnie do wykonywania swojej pracy podczas jazdy na nartach/snowboardzie – utrzymywania prawidłowej pozycji ciała, wymagają energii. Powstaje ona na drodze spalania substratów energetycznych, które do pracujących mięśni przesyłane są poprzez sieć naczyń krwionośnych. Dlatego też, bardzo ważna jest prawidłowa praca układu krwionośnego. Również układ oddechowy w czasie pobytu w górach narażony jest na znaczne obciążenia. Wynikają one zarówno z intensywnej pracy mięśni (układ oddechowy odpowiada między innymi za dostarczanie tlenu, który jest niezbędny przy utlenianiu substratów energetycznych oraz za wydalanie powstałego w tym procesie dwutlenku węgla), jak i niższej, niż na nizinach, zawartości tlenu w powietrzu. Dlatego też w treningach przygotowujących do wyjazdu w góry należy uwzględnić ćwiczenia wytrzymałościowe (cardio), które w doskonały sposób poprawiają funkcjonowanie układu oddechowego i krwionośnego.

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj