10 korzyści wykonywania martwego ciągu

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
10 korzyści wykonywania martwego ciągu
Martwy ciąg nazywany jest królem wszystkich ćwiczeń. Biorąc pod uwagę korzyści jakie można zyskać wykonując je, trudno się nie zgodzić z tą opinią. Warto nauczyć się wykonywać różne odmiany martwego ciągu i opanować do perfekcji jego technikę. W tym artykule poznacie 10 powodów, dla których warto wykonywać martwy ciąg.

1. Martwy ciąg jest dobry dla wszystkich

Wiele osób boi się robić martwy ciąg ze względu na trudność jego wykonania. To ćwiczenie buduje ogólną siłę całego ciała i sprawia, że uczymy się jak prawidło podnosić ciężkie przedmioty z ziemi. Chroni nas także przed kontuzjami oraz urazami pleców poprzez angażowanie w olbrzymim stopniu mięśni stabilizujących. Martwy ciąg jest jednym z najważniejszych ćwiczeń jakie powinno się wykonywać. W życiu codziennym robimy go kilkanaście razy dziennie. Niestety większość ludzi nie wie nawet jak prawidłowo podnieść swoje buty z podłogi. Wniosek? Naucz się martwego ciągu i włącz go do swojego treningu!

2. Nie pozwól, aby brak mobilności powstrzymał Cię przed wykonywaniem martwego ciągu

Jedną z przyczyn, przez którą ludzie nie wykonują martwych ciągów jest problem z mobilnością. Wiele osób nie może ustawić się dobrze w pozycji wyjściowej. Trzeba jednak starać się to zmienić. Po pierwsze, należy poprawić mobilność bioder oraz rozluźnić tylną taśmę, czyli grupę mięśni kulszowo-goleniowych. Możemy wykorzystać do tego piłeczki lacrosse, rollery, gumy power band oraz tradycyjne rozciąganie. Podczas pracy nad poprawą zakresu ruchomości można wykonywać martwy ciąg z podwyższenia. W ten sposób będzie nam łatwiej ustawić pozycję wyjściową.

Kolejną opcją jest wykonywanie martwego ciągu za pomocą hex bar. Jest to sztanga w kształcie sześciokąta, która wymusza odpowiednie ułożenie ciała. Ułatwienie polega na tym, że możemy trzymać ręce z boku ciała, zamiast przed sobą. Pozwoli to na utrzymanie zdecydowanie lepszej pozycji wyjściowej osobom z mniejszą mobilnością. Dodatkowo, taki chwyt będzie dla nas dużo bardziej naturalny i pozwoli na podniesienie większych obciążeń.

3. Martwy ciąg pomaga spalić tkankę tłuszczową

Martwy ciąg jest świetnym ćwiczeniem, które powinno zostać włączone do każdego planu redukcyjnego. Dlaczego? Ponieważ angażuje największe grupy mięśniowe jednocześnie. Podczas wykonywania ćwiczenia pracują pośladki, mięśnie dwugłowe uda, łydki, mięśnie grzbietu oraz core. Sprawia to, że martwy ciąg wymaga dużego wydatku energetycznego, sprzyjając spalaniu tkanki tłuszczowej.

Dodatkowym atutem martwego ciągu jest fakt, że jako ćwiczenie siłowe wykonywany jest na tzw. beztlenie. Ćwiczenia tego typu bardzo mocno nakręcają metabolizm. Można je porównać do treningu interwałowego, który potrafi podnieść poziom metabolizmu nawet na 72 godziny po wysiłku.

Wykonywanie martwych ciągów wpływa także na wydzielanie się hormonu wzrostu, który wzmaga wykorzystywanie tłuszczów jako źródła energii. Będzie to dodatkowo potęgować spalanie tkanki tłuszczowej.

4. Martwy ciąg wpływa na siłę

Martwy ciąg jest jednym z najbardziej siłowych ćwiczeń. Wchodzi w skład trójboju olimpijskiego i jest najczęściej wykorzystywanym ćwiczeniem przez strongmenów. Wszyscy ciężarowcy zgodnie powiedzą, że martwy ciąg jest jednym z najistotniejszych ćwiczeń podczas budowania siły. Żaden plan treningowy bez niego się nie obędzie. Spowodowane jest to jego złożonością i faktem, że angażuje tyle dużych grup mięśniowych jednocześnie. Sprawdźcie sami jak bardzo wzrośnie ogólna siła waszego ciała, kiedy regularnie zaczniecie wykonywać ciężkie martwe ciągi.

5. Martwy ciąg polepsza formę fizyczną i buduje mięśnie

Martwy ciąg jest tak samo pomocny w budowaniu maksymalnej siły jak i masy mięśniowej. Jest on najłatwiejszym ćwiczeniem pozwalającym na dźwiganie dużych obciążeń, co skutkuje wzrostem masy włókien mięśniowych. Przyczynia się także do wzrostu poziomu hormonów anabolicznych, takich jak: hormon wzrostu oraz testosteron. Jest również dużo bezpieczniejszy, niż ciężkie przysiady. W codziennym życiu wykorzystujemy martwy ciąg wiele razy w ciągu doby, dlatego sprzyja on poprawie jakości życia i formy fizycznej.

 

6. Martwy ciąg pomaga w budowaniu mięśni brzucha

Podczas wykonywania martwego ciągu musimy zachować idealną sylwetkę, w czym pomagają mięśnie głębokie brzucha. Wielu kulturystów wykonuje trening mięśni brzucha właśnie po martwych ciągach. Dlaczego? Ponieważ nie da się utrzymać idealnej techniki ćwiczenia bez maksymalnego zaangażowania mięśni brzucha. Podczas martwego ciągu wykorzystujemy mięśnie skośne, mięsień prosty oraz mięśnie głębokie. To dzięki temu możemy w łatwy sposób zbudować tzw. „szcześciopak” bez wykonywania setek brzuszków.

7. Martwy ciąg może być skutecznym narzędziem przełamywania stagnacji

Zastanów się kiedy ostatni raz zwiększałeś ciężary jakie podnosisz? Stagnacja przychodzi wcześniej czy później, a martwy ciąg jest świetnym sposobem na jej przezwyciężenie.

Duża część osób ma problemy z podniesieniem ciężaru z podłogi. Jeśli należysz do tej grupy, to wykonuj każdy ruch z martwego punktu. Nie oszukuj i nie wykorzystuj energii dynamicznej, która powstaje poprzez odbicie się ciężaru od podłoża. Poprawa słabego ogniwa będzie sprzyjać poprawie wszystkich innych wyników siłowych.

Kolejną metodą przezwyciężania stagnacji jest wykonywanie 4-sekundowej fazy ekscentrycznej z 2-sekundowym zatrzymaniem w momencie największego napięcia. Ta metoda idealnie nadaje się do wykorzystania również w przysiadzie i daje wspaniałe rezultaty.

Można również wykonywać powtórzenia negatywne. Zakładamy wtedy ciężary submaksymalne na sztangę i dźwigamy ją z odpowiedniego podwyższenia. Naszym zadaniem jest wyłącznie jej prawidłowe opuszczenie.

8. Martwy ciąg czyni plecy i core silniejszymi

Martwy ciąg jest najlepszym ćwiczeniem, które wzmacnia dolną część pleców oraz tylną taśmę. Dzięki temu unikniemy bólów w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Jest to potwierdzone przez specjalistów. Naukowcy sugerują, że regularne wykonywanie martwych ciągów z obciążeniem od 70 do 85% ciężaru maksymalnego, w połączeniu z innymi ćwiczeniami złożonymi, daje najlepszą ochronę przed bólami pleców.

Dodatkowo, jak mogliście przeczytać już w poprzednich punktach, wykonywanie martwego bardzo mocno angażuje mięśnie core. Dzięki temu jesteśmy w stanie aktywować praktycznie wszystkie mięśnie tworzące gorset okalający kręgosłup.

9. Martwy ciąg z łańcuchami poprawia moc i szybkość

W ćwiczeniach, które stają się łatwiejsze na końcu ruchu, takich jak martwy ciąg oraz przysiad, łańcuchy są w stanie utrudnić nam zadanie. Spowodowane jest to faktem, że im wyższa pozycja, tym większa część łańcucha znajdzie się w powietrzu. Trenując w taki sposób jesteśmy w stanie bardzo poprawić moc oraz szybkość. Moc jest iloczynem masy oraz przyspieszenia, dlatego właśnie wykonując ruch z mniejszym obciążeniem, lecz maksymalną szybkością jesteśmy w stanie wygenerować jej dużą ilość. Zdecydowanie większą, niż przy podnoszeniu nawet 70% ciężaru maksymalnego wolno.

10. Różne odmiany martwego ciągu budują silne nogi

Klasyczny martwy ciąg będzie bardzo angażował prostowniki pleców i poprawiał mobilność bioder. Jego prawidłowe wykonywanie przełoży się na lepszy przysiad. Istnieje wiele przydatnych odmian martwego ciągu i wszystkie będą skutecznie wzmacniać mięśnie nóg oraz pleców. Dla osób wyższych i mniej mobilnych, lepszą wersją będzie martwy ciąg sumo. Stajemy w nim w szerokiej pozycji, chwytając sztangę wąsko. Pozwala to na utrzymanie prostych pleców przy pozycji wyjściowej, nawet osobom o mniejszym zakresie mobilności miednicy.

Kolejną wersją jest ta, gdzie chwytamy sztangę szerokim chwytem. Mocniej angażujemy tu ścięgna udowe.

Martwy ciąg możemy wykonywać także jednonóż. Będzie to sprzyjać wyrównywaniu dysproporcji siłowych między stronami ciała. Dodatkowo będziemy mocno pracować nad równowagą.

Martwy ciąg na prostych nogach będzie w większym stopniu angażował mięśnie pośladkowe, lecz zarezerwowany jest dla osób zaawansowanych. Proste nogi nie oznaczają wcale, że blokujemy kolana. Mamy je cały czas lekko zgięte tak, aby zachować bezpieczeństwo dla stawów.

Wykorzystanie sztangi hex bar będzie sprzyjać mocniejszemu zaangażowaniu mięśni czworogłowych i idealnie sprawdzi się dla osób początkujących.

Korzyści wykonywania martwego ciągu - podsumowanie

Reasumując, martwy ciąg stanowi jedno z najważniejszych ćwiczeń, które każdy powinien wykonywać. Po przeczytaniu tego artykułu już nikt nie powinien mieć wątpliwości dlaczego nazywamy je królem wszystkich ćwiczeń.