Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Planujesz wyjazd na narty? Sprawdź jak się do niego przygotować!

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Planujesz wyjazd na narty? Sprawdź jak się do niego przygotować!
Początek listopada, to tak naprawdę ostatni gwizdek, aby rozpocząć przygotowania do zimowego wyjazdu na narty. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza teraz, gdy za oknem panuje wiosenna pogoda i praktycznie nic nie świadczy o zbliżającej się zimie. Odpowiednie przygotowanie się w znacznym stopniu poprawia radość z zimowego szaleństwa na stoku.

Aby w pełni cieszyć się z beztroskiego szusowania po stoku warto się do niego odpowiednio przygotować. Treningi przygotowujące do wyjazdu na narty powinny być bardzo wszechstronne. Należy w nich uwzględnić nie tylko ćwiczenia siłowe, ale również wytrzymałościowe (kardio), a także rozciągające i koordynacyjne. Sumienne zrealizowanie takich treningów gwarantuje optymalne przygotowanie się do białego szaleństwa.

Charakterystyka ćwiczeń siłowych przygotowujących do wyjazdu na narty

W treningach przygotowujących do wyjazdu na narty ćwiczenia siłowe powinny być ukierunkowane przede wszystkim na poprawę wytrzymałości siłowej. Wynika to z tego, iż w czasie jazdy na nartach lub snowboardzie nie ma potrzeby pokonywania bardzo dużych obciążeń. Maksymalny ciężar stanowi masa ciała narciarza wraz z ubraniem i kaskiem, a także ewentualnymi ‘dodatkami’, na przykład plecakiem. Dużo większe znaczenie ma utrzymywanie takiego umiarkowanego ciężaru przez długi czas, nierzadko nawet 5-7 godzin dziennie. Warto mieć na uwadze to, że zachowanie prawidłowej pozycji w czasie jazdy na nartach lub snowboardzie wymaga wzmożonej pracy mięśni znajdujących się między innymi w obrębie nóg, pośladków oraz pleców.

Części ciała, które należy wzmacniać

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, w czasie jazdy na nartach oraz snowboardzie nie pracują tylko i wyłącznie mięśnia znajdujące się w obrębie kończyn dolnych. Oczywiście to one wykonują największą pracę, jednak nie są w niej osamotnione. Podczas jazdy na nartach lub snowboardzie w większym lub mniejszym stopniu pracują praktycznie wszystkie mięśnie ludzkiego organizmu. Warto mieć na uwadze to, że szusowanie po stoku w istotnym stopniu angażuje również mięśnie posturalne, a więc mięsnie, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Nie należy także zapominać o wzmocnieniu więzadeł i ścięgien, które podczas białego szaleństwa są wystawione na liczne przeciążenia. Podsumowując, treningi przygotowujące do wyjazdu w góry na narty lub snowboard powinny uwzględniać wszystkie partie ciała, ze szczególnym naciskiem na mięśnie nóg, pośladków, a także mięśnie posturalne.

O czym jeszcze należy pamiętać

Treningi przygotowujące do wyjazdu na narty/snowboard poza ćwiczeniami siłowymi powinny zawierać również ćwiczenia wytrzymałościowe (kardio). Pozwolą one przygotować układy krwionośny oraz oddechowy do czekającego ich w górach wysiłku. Warto w tym miejscu podkreślić, iż nie jest on taki mały, jak mogłoby się wydawać. Owszem, to praca, którą wykonuje aparat ruchu jest najbardziej odczuwalna przez amatorów białego szaleństwa, jednak układy krwionośny i oddechowy również muszą swoje ‘przepracować’. Układ krwionośny odpowiada między innymi za dostarczanie do pracujących mięśni substratów energetycznych oraz tlenu, a także usuwanie z nich zbędnych produktów przemiany materii, na przykład kwasu mlekowego. Z kolei układ oddechowy zapewnia stały dopływ tlenu do pracujących mięśni. Warto podkreślić, że w górach, zwłaszcza wysokich, występuje niższe ciśnienie parcjalne tlenu. Stąd też praca, którą musi wykonać układ oddechowy jest dużo większa niż na nizinach.

Popraw koordynację i gibkość

Ćwiczenia koordynacyjne oraz rozciągające również powinny stanowić nieodłączny element treningów przygotowujących do wyjazdu na narty lub snowboard. W przypadku mniej lub bardziej doświadczonych narciarzy mogą się one przyczynić do poprawy techniki. Z kolei u osób, które dopiero rozpoczną swoją przygodę z białym szaleństwem, ćwiczenia koordynacyjne przyśpieszą proces nauczania, a ćwiczenia rozciągające zimniejszą ryzyko wystąpienia kontuzji.

Zdjęcie