Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Sprawdź, dlaczego warto schłodzić się po treningu

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Sprawdź, dlaczego warto schłodzić się po treningu
Panujące za oknem bardzo wysokie temperatury sprawiają, że człowiek szuka chwili wytchnienia od upału. Ulgę przynosi przyjemny chłód, zwłaszcza w sytuacji, gdy chwilę wcześniej było zmuszonym się do wykonywania aktywności fizycznej. Schładzanie się po treningu jest nie tylko przyjemne, ale również przynosi wymierne korzyści.

Klimatyzacja, wejście do wody (basenu lub jeziora), wiatrak, a nawet zwykły chłodny prysznic, wszystko to potrafi przynieś niesamowitą ulgę podczas letnich upałów. Ochłodzenie ciała nie tylko przynosi ulgę, ale również poprawia komfort psychiczny. Warto również mieć na uwadze to, że odpowiednio dawkowane zimno można wykorzystać w potreningowej regeneracji. Wynika to z tego, iż zimno (kontrolowane) w niezwykle pozytywny sposób wpływa na ludzki organizm.

Jak wygląda reakcja organizmu na zimno?

Reakcję organizmu na zimno można podzielić na dwie fazy. Pierwsza z nich charakteryzuje się zwężeniem naczyń krwionośnych i limfatycznych. Ma to na celu zapobiec nadmiernemu wychłodzeniu ciała. Z kolei w drugiej fazie, po około 2-6 minutach od zakończenia ochładzania ciała, dochodzi do rozszerzenia uprzednio zwężonych naczyń krwionośnych i limfatycznych. Dzięki temu zwiększa się przepływ krwi przez część ciała poddaną ochładzaniu. Taki stan, nadmiernego ukrwienia, utrzymuje się przez 2-4 godziny. Co ciekawe miejsce, które było ochładzane może mieć podwyższoną temperaturę od wyjściowej o pół stopnia Celsjusza.

Dlaczego warto stosować zimno?

Metodą aplikowania zimna, która przynosi najwięcej wymiernych korzyści jest pobyt w tak zwanej komorze kriogenicznej, czyli pomieszczeniu, w którym panuje bardzo niska temperatura. Na podstawie przeprowadzonych badań zaobserwowano, iż najwięcej korzyści przynosi wykonywany dwa razy dziennie trzyminutowy pobyt w kriokomorze, w której panuje temperatura na poziomie -150 stopni Celsjusza. Systematyczne stosowanie takiego zabiegu prowadzi do obniżenia tętna w wysiłkach submaksymalnych (zbliżonych do maksymalnych). Podczas badań zaobserwowano również, iż tak dawkowane zimno zapobiega typowemu powysiłkowemu wzrostowi stężenia we krwi testosteronu, hormonu wzrostu, a także kortyzolu. Świadczy to o obniżeniu reakcji stresowych organizmu na progresywny wysiłek fizyczny. Wyniki przeprowadzonych badań sugerują także, iż zastosowanie krioterapii w potreningowej regeneracji w znacznym stopniu poprawia krążeniową i metaboliczną tolerancję wysiłku fizycznego. Wynika ona między innymi ze zmniejszonego stężenia mleczanów we krwi podczas wysiłku o narastającej intensywności. Regularne stosowanie zimna (krioterapia) może przyczyniać się również do obniżenia subiektywnego odczucia ciężkości pracy.

Co stosować po treningu?

Nie każdy ma możliwość stosowania krioterapii po każdym treningu. Jednak nie warto rezygnować z wykorzystania zimna w potreningowej regeneracji. Zamiast pobytu w kriokomorze można stosować kąpiele w wodzie z lodem, zimne natryski, a także zimne okłady, na przykład z lodu lub żelu silikonowego (cold pack). Owszem nie będą one tak skuteczne jak pobyt w kriokomorze, jednak z pewnością przyniosą wymierne efekty, a już na pewno nie zaszkodzą.

Zdjęcie