Trening street workout na siłowni

  • Głosów: 4
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Trening street workout na siłowni
Street workout to trening uliczny. Jednak każdy, kto szanuje swoje zdrowie, zimą przenosi się do pomieszczeń zamkniętych aby trenować dalej. Czy trenowanie na siłowni to nadal street workout? Jakie są jego zalety oraz jak może wyglądać przykładowy plan – dowiecie się z tekstu poniżej.

Czy można wykonać skuteczny trening street workout na siłowni?

Wszystko wskazuje na to, że street workout to dyscyplina, która prężnie się rozwija z roku na rok. W ostatnich latach na wielu siłowniach zakupione zostały klatki do ćwiczeń. Co prawda większość z nich jest sygnowana znakiem crossfit, jednak nie przeszkadza to nikomu w robieniu treningów z masą własnego ciała. Jakby tego było mało, w coraz większej ilości klubów możemy znaleźć zajęcia, które są prowadzone przez instruktora street workout. Pokazuje to nam w, którą stronę rozwija się ten sport. I jest to dobra strona. Dostęp do sprzętu przynosi nam korzyści - sprawia, że coraz więcej ludzi interesuje się tym, do czego on służy i jakie ćwiczenia można na nim wykonywać. Tak więc dodatkowy sprzęt, mimo że kłóci się to z pierwotną ideologią street workout, wprowadza postęp i przyczynia się do jego ewolucji. Nie ma w tym nic złego. Po położeniu materacy pod drążek możemy zaobserwować coraz to lepsze i bardziej widowiskowe akrobacje wykonywane przez trenujących. Dzięki coraz większej popularności street workout i dostępności sprzętu do ćwiczeń na siłowniach, zarówno w Polsce jak i na świecie, już nie musimy się martwić o to, jak np. będziemy robić trening na urlopie. Patrząc z boku widzimy, że powstaje coraz więcej lokalnych grup i miejsc do ćwiczenia. Coraz więcej osób interesuje się czym jest street workout i szuka sposobu, żeby zacząć ćwiczyć. Jedni to robią na świeżym powietrzu, inni z kolei w domu lub na siłowni. Dodatkowo, idąc na zajęcia możesz połączyć trening ze spotkaniem po pracy. W street workout nie zabrania się użyć dodatkowego obciążenia. To od nas zależy czy wizyta na siłowni będzie treningiem street workout. Ogrom zalet płynących z ćwiczeń na siłowni poznacie w kolejnym akapicie.

Trening street workout na siłowni – zalety

Najważniejszą korzyścią płynącą z zakupienia karnetu na siłownię jest to, że trenując siłowo nie musimy myśleć o noszeniu ze sobą ciężaru na pobliski plac. Choć brzmi to dość banalnie, ma to ogromne znaczenie zwłaszcza dla osób zaawansowanych, które biorą udział w zawodach lub trenują dla siebie pod maksymalną siłę ciągu. O ile na początku jest to 5/10/20 kg, które można włożyć do auta i przenieść z na plac treningowy o tyle kiedy jesteśmy na poziomie zaawansowanym, ciężary sięgają rzędu 60-140 kg. Jak to wszystko przenieść na plac? A jak skorzystać z tego obciążenia? Na siłowni znajdziemy nie tylko dodatkowe obciążenie, ale i np. skrzynię, którą postawimy pod drążkiem, gdzie na spokojnie założymy i zdejmiemy ciężar.

Drugą zaletą jest możliwość wykąpania się po treningu. Załóżmy, że dziś nie mamy czasu i od razu po treningu musimy iść na spotkanie (czy to biznesowe, czy towarzyskie). Czas potrzebny nam na powrót z placu treningowego do domu by się wykąpać i przebrać, możemy wykorzystać (a nawet go skrócić jeśli siłownia jest bliżej miejsca spotkania niż dom) na kąpiel bezpośrednio po treningu na siłowni.

Kolejnym plusem jest możliwość spotkania się ze znajomymi, wymiana doświadczenia, czy po prostu “pogadania” podczas treningu. Mało osób sięga tak daleko, ale chyba lepiej spotkać się na siłowni i wykonać wspólnie trening, pogadać sobie ze znajomym w czasie przerwy, niż pójść w ramach spotkania na kolejne piwo czy spędzić ten dzień przed telewizorem.

Warto mieć na uwadze, że pogoda w Polsce jest bardzo zmienna. A siłownia zapewnia nam możliwość przeprowadzenia bezpiecznego treningu przez cały rok. Trenowanie zimą street workoutu w plenerze jest bardzo uciążliwe – nie dość, że czujemy się wyziębieni a rozgrzewka zajmie nam około 2 razy więcej czasu niż wiosną, to i tak podwyższona temperatura ciała nie utrzyma się zbyt długo z racji pogody panującej na zewnątrz. Trenowanie w kiepskich warunkach pogodowych może prowadzić m.in. kontuzji.

Jedną z ważniejszych zalet treningu street workout na siłowni jest to, że jest tam czysta i prosta podłoga Wiadomo, że na zewnątrz używamy obuwia w którym chodzimy na co dzień. Mało tego, będziemy mieć duże szczęście, jeżeli znajdziemy plac z wykładziną gdzie możemy się położyć. Okaże się ona również przydatna do rozgrzewki czy ćwiczeń tj. pompki czy stanie na rękach, gdzie musimy mieć zapewnione stabilne podłoże.

Pozytywnym aspektem korzystania z siłowni w celu treningu street workout jest to, że możemy połączyć go razem z treningiem na siłowni, tworząc przy tym niezłą mieszankę, która pozwoli nam dojść do celu jeszcze szybciej niż samym treningiem ulicznym. Na każdej siłowni na pomoc rusza nam sztanga, hantle i inne obciążenie, które umożliwiają lepsze efekty.

Siódmą zaletą wizyty na siłowni jest to, często znajdziemy tu kogoś, kto nas zmotywuje. Istnieje grupa osób, które nie lubią trenować samodzielnie lub nie potrafią się zmusić do treningu w domu.

Siłownia jest świetnym rozwiązaniem w tego typu przypadkach. Możliwość doskonalenia umiejętności poprzez m.in.położenie chociażby materaca, którego na placu nie znajdziemy jest również ważnym elementem treningu street workout na siłowni. Załóżmy, że wykonujesz salto do tyłu będąc na górze drążka i spadasz na dół bez czegokolwiek pod sobą. Materac, nie dość, że chroni nasze ciało (w pewnym stopniu), to jeszcze działa pozytywnie na naszą psychikę. Podobna sytuacja może mieć miejsce np. przy pompce na kółkach gimnastycznych - wykorzystując materac jesteś pewny, że nic ci się nie stanie. Mało tego, większość osób ma problem z lękiem podczas wykonywania stania na rękach – tu również sprawdzi się materac, czy mata, ogólnodostępne na siłowni.

Dziewiątą zaletą jest możliwość zakupienia posiłku czy odżywki po treningu. Nie raz zdarza się tak, że zapominamy wziąć ze sobą jedzenia czy suplementów, których używamy na co dzień. Na ratunek przychodzi nam bar na recepcji, który w większości siłowni zaopatrzony jest w różnego rodzaju batony proteinowe, kanapki czy produkty specjalistyczne, tj. białko, gainery, aminokwasy, które świetnie sprawdzą się jako zamiennik posiłku potreningowego.

Wyposażenie - to dziesiąta zaleta treningu street workout na siłowni. Są to rzeczy, które pomogą nam w wielu czynnościach. Przykładem mogą być: kółka gimnastyczne, które wprowadzą nasz trening na wyższy poziom; roller/wałek do masażu, który posłuży nam do rozluźnienia mięśni po treningu; gumy oporowe, które ułatwią nam wykonywanie ćwiczeń kiedy nie jesteśmy jeszcze w stanie zrobić ich sami; kółko abroll, z którym wyciśniemy sto procent z treningu brzucha; paski do jogi, które pomogą nam w rozciąganiu, czy posłużą jako pas do ciężarów; każdego rodzaju obciążenie, które pozwoli bawić się naszym treningiem.

Ogólnodostępny zegar to także zaleta siłowni, która wprowadzi nasz trening na jeszcze wyższy poziom. Jeżeli jesteś osobą zaawansowaną, to na pewno korzystasz z takich parametrów, jak czas odpoczynku między ćwiczeniami, czy między seriami.

Możliwość skorzystania ze sprzętu cardio: roweru stacjonarnego/ AirBike /wioseł to też niezaprzeczalna zaleta. Sprzęt pozwoli m.in. na podwyższenie temperatury ciała w krótki i efektywny sposób. Koniec biegania wokół placu i myślenia czy ludzie nie uważają cię w tym momencie za dziwnego.

Ostatnią zaletą jest to, że na każdej siłowni przebywa instruktor, który ma dbać o poprawną technikę wykonywania ćwiczeń podczas dyżuru. Jeżeli więc nie jesteś pewny, czy dane ćwiczenie wykonujesz poprawnie, to warto zawsze jest podejść i zapytać się, czy może ci udzielić pomocy.  

Przykładowy trening street workout na siłowni

Poniżej zamieszczamy przykładowy trening street workout na siłowni. Do każdego ćwiczenia użyj ciężaru takiego, abyś był w stanie wykonać podaną ilość powtórzeń, która znajduje się w tabelce. Jeżeli nie jesteś w stanie wykonać któregokolwiek z nich, zalecamy skalowanie, które jest powszechne w większości ćwiczeń street workout.  

  FBW (full body workout)      
Lp. Nazwa ćwiczenia ilość serii ilość powtórzeń czas odpoczynku
1 Wiosłowanie z użyciem hantli 2 8 90 sekund
2 Podciąganie z ciężarem 3 10 90 sekund
3 Back squat (przysiady ze sztangą ulokowaną na plecach) 4 10 90 sekund
4 Pompki w staniu na rękach 3 5 60 sekund
5 Wznosy nóg do drążka 2 10 60 sekund
6 Dip z ciężarem 2 8 90 sekund

Nie wierze w to co czytam, w większości przypadków na siłowni nie ma drążków już nie mówiąc o drążku na którym można zrobić muscle up. Dostępność baru i odżywek jako plus... to jest śmieszne... sama nazwa street workout mówi sama za siebie, że jest to nie potrzebne, bo trening na zestawie drążków jest nie dość, że DARMOWY, to dostępny dla każdego i to zawsze i nie ma problemu w tym aby znaleźć kompana, bo zawsze ktoś ćwiczy ;) SW na siłowni jest bez sensu na siłę wypisane niby plusy z palca wyssane. Chciałbym widzieć trenera który mi pokaże jak poprawnie zrobić muscle up bez gumy. Zestaw ćwiczeń, który jest przedstawoniony to nic innego jak cross fit. SW nie ma hantli i sztangi, ew. jest obciążenie na pasie lub kamizelka i na tym koniec. Na koniec... najważniejsze to możliwość kąpieli na siłowni ten atut przemawia do mnie po nocach, przez niego mój smród, który niosę do domu nie pozwala mi spać. W skrócie trening siłowy - siłownia. Trening SW odpowiedni park do SW lub miejsce i tyle w temacie.