Trening nóg w street workout – czy warto?

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Trening nóg w street workout – czy warto?
Trening nóg w street workout jest z reguły pomijany w planie treningowym. To poważny błąd, ponieważ trenowanie nóg przynosi wiele korzyści - również w treningu ulicznym. Jakich ćwiczeń możecie użyć w swoim treningu? Czy faktycznie warto robić trening nóg w street workout?

Nogi w street workout

W środowisku, jakim jest street workout, krąży przekonanie, że trening nóg nie przynosi korzyści. Jak jest faktycznie

  • Trenując nogi usprawnia się produkcję testosteronu.
  • Trening nóg pozwala zachować proporcje sylwetki.

To tylko niektóre z zalet trenowania nóg. Zawodnicy zaawansowani w street workout często celowo rezygnują z treningu nóg. Dlaczego? Dobrze zbudowane nogi mają im przeszkadzać przy wykonywaniu figur. Dlatego też najczęściej startują na zawodach w długich spodniach. Estetyka, proporcje i zdrowie - czy warto z tego rezygnować?

Trening nóg w street workout

Dlaczego ludzie otaczający środowisko street workout, nie widzą żadnych korzyści płynących z ćwiczenia nóg?

  • Jeśli trenujesz kategorię freestyle (dowolny układ figur), jesteś zmuszony utrzymać wagę ciała na jak najniższym poziomie.
  • Im mniejsza waga, tym mniej siły potrzeba do wykonania danego elementu.

Dobrym przykładem jest Eryc Ortiz, kilkukrotny mistrz świata w street workout.

  • 48kg - to jego waga z roku 2014, kiedy to po raz pierwszy wystartował w zawodach.
  • Przyglądając się zawodnikom treningu ulicznego, można dojść do wniosku, że nie przekraczają oni wagi 70kg.

Dlaczego jeszcze trening nóg w street workout jest pomijany? Ćwiczenia na nogi mają za bardzo obciążać kolana. Czy jest to słuszne przypuszczenie? Odpowiedzmy szczerze - jeśli technika wszystkich ćwiczeń będzie marna, to tak naprawdę żadne nie jest bezpieczne dla zdrowia ćwiczącego.

Sylwetkę budowaną przez lata jest bardzo ciężko zmienić. Wie o tym każdy, kto po dłuższym czasie próbuje wyrównać proporcje swojej sylwetki. Co się w takim momencie dzieje?

  • W efekcie następuje spadek motywacji.
  • Ćwiczący zaprzestaje treningu danej partii.
  • Nie należy oczekiwać, że nogi nagle będą dobrze wyglądać, np. po dwóch miesiącach ćwiczeń.

Estetyka to tylko rąbek problemu. To detal, który nadaje tylko wygląd. Istnieje jednak zjawisko, jak równowaga strukturalna mięśni.

  • Dysbalans góra/dół może powodować problemy zdrowotne.
  • W efekcie doprowadzić może m.in. do bólu kręgosłupa.
  • Ponadto trening nóg wywołuje największy wyrzut testosteronu po skończonych zajęciach. To bezpośrednio przekłada się na lepszy wzrost mięśni całego organizmu. Dlaczego tak się dzieje? Ćwiczenie dużych grup mięśniowych znacząco pobudza produkcję hormonu wzrostu i testosteronu.

Trenowanie dużych grup mięśniowych przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Im więcej mięśni pracuje na treningu, tym więcej organizm spala kalorii. Ma to też decydujący wpływ na przyspieszenie metabolizmu.

Ćwiczenia na nogi w street workout

Ćwiczeń na nogi na pewno nie brakuje. Co można wykorzystać w street workout?

  • Przysiad i jego wariacje,
  • wykroki,
  • wypady,
  • wskoki,
  • burpees,
  • żabki,
  • wchodzenie na skrzynie.

Poniżej skupimy się na dwóch sztandarowych ćwiczeniach na nogi.

Przysiad w street workout

Przysiad jest podstawowym ćwiczeniem na nogi. Angażuje głównie mięśnie:

  • czworogłowe,
  • kulszowo-goleniowe (półścięgniste, półbłoniaste, dwugłowy uda),
  • pośladkowe,
  • płaszczkowate,
  • prostowniki grzbietu.

Jest to więc kompletne ćwiczenie na nogi.

  • Jeżeli pełny przysiad wydaje się niemożliwy do wykonania, to należy zacząć np. od przysiadu na krzesło. W ten sposób jesteśmy w stanie budować coś od podstaw schodząc z treningu na trening coraz niżej, aż wykonamy przysiad klasyczny.
  • Późniejszą wersją przysiadu na krzesło jest krzesełko, które każdy robił opierając się o ścianę w szkole podstawowej.
  • Następnie mamy przysiad klasyczny.
  • Często dąży się też do przysiadu na jednej nodze.

Wykrok w street workout

Wykrok to również podstawowe ćwiczenie, angażujące dolne partie mięśniowe.
Mięśnie pracujące w tym ćwiczeniu, to:

  • przywodziciele,
  • głowy boczne,
  • mięśnie czworogłowe.

Aby wykonać prawidłowy wykrok, stajemy na szerokość barków łapiąc się za nasze kolce biodrowe przednie ustawiane uprzednio w tyłopochyleniu miednicy.
Przed rozpoczęciem ruchu bierzemy wdech. Następnie podnosząc nogę do góry kierujemy ją prosto przed siebie nie zmieniając przy tym ustawienia naszej miednicy i wykonujemy wydech. Z pozycji wyjściowej odbijamy się od przedniej nogi wdychając powietrze.

Trening nóg w street workout?

Trening nóg w street workout? Oczywiście, że tak! Dlaczego? Są źródłem pozytywnych skutków, m.in. na estetykę, siłę, spalanie tkanki tłuszczowej, utrzymanie balansu mięśniowego organizmu. Jeśli zrezygnowałeś z ćwiczeń na nogi - jak najszybciej włącz je z powrotem do swojego treningu street workout.