Woda gazowana czy niegazowana - którą wodę pić?

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Woda gazowana czy niegazowana - którą wodę pić?
Świadomość na temat roli wody jest często przerażająco niska. Człowiek w 75% składa się z wody. Jej uzupełnianie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Brak odpowiedniej dawki wody może grozić m.in. odwodnieniem. Którą wodę jednak pić? Która woda jest lepsza: woda gazowana czy niegazowana?

Woda i nawodnienie organizmu

Najważniejsze jest, by w ogóle pić wodę. Odwodnienie jest najgorszą rzeczą, do jakiej możemy doprowadzić. Woda wpływa nie tylko na nasze zdrowie, ale też na wygląd. Objawy odwodnienia to:

  • chroniczne zmęczenie,
  • niemożność koncentracji,
  • przesuszona skóra,
  • nieregularne bicie serca,
  • biegunki,
  • wymioty,
  • niewydzielanie potu,
  • zawroty głowy
  • zmniejszona produkcja moczu.

Postaraj się nie dopuszczać do odwodnienia, spożywając niewielkimi łykami przynajmniej co najmniej 2 litry wody w ciągu dnia. Pamiętaj, że kawa i kolorowe napoje nie przyczyniają się do nawodnienia organizmu. Dlatego nie należy wliczać ich do zalecanej, dziennej ilości wody.

  • Co ciekawe, również uczucie głodu czy nadmierny apetyt mogą być spowodowane odwodnieniem.
  • Kiedy poczujesz, że natychmiast musisz coś zjeść, sięgnij po szklankę wody i zaczekaj kilka minut. Być może głód minie.

Jeśli nie lubisz smaku zwyczajnej wody, w żadnym wypadku nie sięgaj po wody smakowe.

  • Zawierają one mnóstwo cukru, bądź syropu glukozowo-fruktozowego (czyli właściwie też cukru).
  • Zwiększasz swoje szanse na nadwagę.

Lepiej dodaj do wody:

  • mięty,
  • cytryny,
  • limonki,
  • miodu,
  • malin.

Te poprawią jej smak, ale nie dostarczą większej ilości kalorii.

Woda gazowana

Myślenie, że CO2 w wodzie:

  • jest szkodliwe dla organizmu,
  • może przyczyniać się do upośledzenia wchłaniania magnezu i wapnia, podrażnienia układu pokarmowego,
  • zwiększa ryzyko nowotworu i wystąpienia wrzodów żołądka,

jest w żaden sposób niepotwierdzone. Dodatkowo, pogląd że woda gazowana nie nawadnia wystarczająco, także nie jest prawdą.

Wręcz przeciwnie, picie wody gazowanej może nieść ze sobą korzyści.

  • Po pierwsze, może pozytywnie wpłynąć na leczenie nadkwasoty żołądka i infekcji dróg moczowych, a także na funkcjonowanie jelit.
  • Woda gazowana może zapobiegać niedoborom wapnia i magnezu, ponieważ dwutlenek węgla stymuluje przyswajanie tych pierwiastków przez organizm.
  • Kolejną korzyścią płynącą z picia wody gazowanej jest hamowanie wzrostu flory bakteryjnej. Dzięki temu woda dłużej zachowuje świeżość.
  • Jednak najważniejsze są doznania w trakcie picia wody gazowanej. Dla wielu to właśnie te bąbelki są powodem, dla którego w ogóle sięgają po wodę – delikatnie drażniące język, intensywnie orzeźwiające, zaspokajające pragnienie. Jeśli uwielbiasz odczucia sensoryczne, których dostarcza picie wody gazowanej, nie ma powodu, byś z niej rezygnował.  

Istnieje jednak kilka przeciwwskazań do picia wody gazowanej.

  • Przede wszystkim nie powinny sięgnąć po nią osoby z problemami żołądkowymi, z krtanią i z chorobami płuc.
  • Napojów gazowanych nie powinny pić kobiety w ciąży oraz małe dzieci.
  • Woda gazowana nie jest wskazana dla osób, cierpiących na zespół jelita drażliwego i ze skłonnością do wzdęć.

Woda niegazowana

Woda niegazowana nadaje się właściwie dla wszystkich.

  • Wybierając tę wodę, należy sprawdzać stopień jej zmineralizowania.
  • Dostarcza organizmowi cennych minerałów.
  • Podobnie, jak w przypadku wody gazowanej, wybieraj wodę czystą, a nie smakową – nie wpłynie to korzystnie na Twoje zdrowie.
  • Zwykłą wodę możesz urozmaicić na różne sposoby, a nadal nie będzie miała kalorii.

Woda niegazowana sprawdzi się u osób aktywnych fizycznie. Picie wody gazowanej przed lub w trakcie treningu? Może skończyć się nieprzyjemnym uczuciem przelewania w żołądku, a nawet rozpychania jelit. Dlatego na czas treningu wybieraj wodę niegazowaną.

Woda gazowana czy niegazowana?

Panuje powszechne przekonanie, że woda niegazowana jest o wiele zdrowsza. Nie jest to prawda – jeśli dobrze czujesz się po wodzie gazowanej i nie masz żadnych przeciwwskazań do jej picia, możesz spokojnie sięgnąć po ten typ wody. Czysta woda gazowana jest o wiele lepszym wyborem od kolorowych napojów.

Którą wodę pić?

Lepiej pić wodę gazowaną czy niegazowaną? To raczej kwestia drugoplanowa. Najważniejsze jest codzienne spożywanie odpowiedniej ilości wody. Pamiętaj, że dwa litry to minimum – osoby aktywne mają zazwyczaj większe zapotrzebowanie na wodę. Jeśli chcesz, by Twój organizm funkcjonował poprawnie i nie chcesz narażać go na niedobór tego, z czego większości się składa, każdego dnia wypijaj przynajmniej jedną butelkę wody. Po kilku dniach stanie się ona niezbędnym atrybutem, a Ty będziesz cieszyć się doskonałym nawodnieniem.


Ja wybieram lekko gazowaną cisowiankę. Niegazowanej wody nie lubię bo jest dla mnie.. zwyczajna, że tak powiem

Tak się składa, że lekarze gastrolodzy odradzają picie wszelkich napojów gazowanych łącznie z wodą jeśli chodzi o nadkwasotę lub refluks żołądkowy...