Efekty Twojego treningu – po jakim czasie?

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Efekty Twojego treningu – po jakim czasie?
Kiedy pojawią się pierwsze efekty? To pytanie często zadają sobie początkujący na siłowni. Na pozytywne skutki ćwiczeń tj. spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej czy dodatkowe kilogramy masy mięśniowej, czeka się miesiącami. Niektóre z nich można jednak zauważyć już po kilku treningach. Po jakim czasie można zauważyć efekty treningu?

Po jakim czasie widać pierwsze efekty odchudzania?

Podczas odchudzania ważne jest, aby na początku odłożyć wagę na bok i skupić się na początkowych efektach, np.

  • większej jędrności ciała,
  • delikatnym wzmocnieniu mięśni,
  • lepszym samopoczuciu.

Dopiero po pewnym czasie możesz zacząć korzystać z wagi i miary, by zauważać zmianę wagi i centymetrów w obwodzie poszczególnych części ciała. Pamiętaj, że regularne treningi to nie tylko zmiana wyglądu, ale także:

  • pewność siebie,
  • lepsze samopoczucie,
  • wiara we własne możliwości.

Warto zaznaczyć, że czas, po jakim będzie widać pierwsze efekty będzie inny u różnych osób. Zależy to od indywidualnych uwarunkowań fizjologicznych organizmu oraz od szybkości procesu metabolizmu.

  • Duże znaczenie ma też początkowy wygląd sylwetki. Na początku sami zaczniemy zauważać, jak zmienia się nasze ciało.
  • Zmiany widoczne będą dla innych dopiero po jakimś czasie.
  • Należy chudnąć od 2 do 4 kg miesięcznie, ponieważ inaczej możemy spotkać się z efektem jojo (czyli szybkim powrotem utraconych kilogramów, często też z nadwyżką).
  • Ważne jest to, aby zmiany, które zajdą w naszym ciele po kilku tygodniach czy miesiącach diety i treningu nie zostały tylko na chwilę, lecz na dłuższy czas. Taki jest cel.
  • Często po okresie naprawdę zauważalnych efektów pojawia się stagnacja, czyli zahamowanie postępów. Jest to jednak tylko chwilowe i powinniśmy się tym martwić.

Każdy zauważy efekty odchudzania w innym czasie. Zazwyczaj pierwsze pojawiają się po dwóch lub trzech tygodniach, a na poważniejsze efekty należy poczekać około dwóch miesięcy.

Efekty poszczególnych treningów

Osiągane efekty różnią się w zależności od rodzaju i ilości wykonywanych treningów.

  • Pierwsze efekty ćwiczeń są widoczne po 2-3 tygodniach. Ciało zaczyna wtedy nabierać kształtów i widocznie się ujędrnia.
  • Orbitrek jest dobrą maszyną, która w ciągu godziny ćwiczeń pozwala spalić nawet 800 kcal. Angażuje on do pracy prawie wszystkie mięśnie naszego ciała oraz szybko je modeluje – zwłaszcza ramiona, pośladki i łydki. W czasie ćwiczeń na orbitreku spala się prawie tyle samo kalorii co podczas biegania. Jest to jednak trening łatwiejszy i z mniejszym ryzykiem wystąpienia kontuzji.
  • Warto przyjrzeć się także efektom biegania. Wyraźne efekty można już dostrzec po miesiącu ćwiczeń. Muszą być one jednak regularne i połączone ze zbilansowaną dietą. Podczas godziny biegu można spalić nawet 900 kalorii. Początkujący biegacze powinni trenować trzy razy w tygodniu. Ciało i nogi muszą się do tego przyzwyczaić. Warto zacząć zacząć od szybkiego marszu, a dopiero potem przejść do biegu. Należy też stopniowo zwiększać szybkość i czas. Bieganie pomaga się zrelaksować, uwolnić od stresu i problemów dnia codziennego. Trening biegowy można połączyć z przyjemnością, na przykład pobierając specjalną aplikację (istnieje ich naprawdę mnóstwo) i zapisując swoje wyniki i trasy. Wielu biegaczy nie wyobraża sobie także treningu bez słuchawek i ulubionej playlisty – wprawia ich to w dobry nastrój i pomaga oderwać się od problemów.

Piękne, doskonale wyrzeźbione mięśnie to marzenie każdego trenującego. Sprawia to, że czujemy się atrakcyjnie, a także pomaga w utrzymaniu zdrowia naszego organizmu. 

Warto wspomnieć również o trenowaniu jogi. Widoczne efekty są widoczne po 2-3 miesiącach.

  • Pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy, prostych pleców oraz w nauczeniu się, jak prawidłowo oddychać.
  • Pomaga także w zachowaniu wewnętrznego spokoju i utrzymywania pozytywnej energii. Jest dobra zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, ponieważ pozwala na odprężenie się i zrelaksowanie, a jednocześnie na dobry trening mięśni.
  • Osoby, które rozpoczynają przygodę z jogą, niejednokrotnie zaskoczone są wystąpienie zakwasów, które świadczą o tym, że wbrew pozorom trening był solidny.
  • Joga pomaga się też wyciszyć po ciężkim dniu i uspokoić przed snem.

Ćwiczenia w domu – czy warto oraz kiedy zauważysz efekty?

Trenowanie w domu niesie za sobą zarówno korzyści, jak i wady.

  • Plusy wynikają przede wszystkim z oszczędności pieniędzy, ponieważ chodząc na siłownię musimy kupić karnet, który często sporo kosztuje.
  • Trenując w domu możemy też zaoszczędzić czas na dojazdy na siłownię i wykorzystać go na dodatkowe ćwiczenia.
  • W domu mamy też większą prywatność i możemy ćwiczyć, co chcemy i jak chcemy – znika więc problem bariery psychologicznej, polegającej na niechęci do ćwiczenia wśród obcych, często wysportowanych osób.

Trenowanie w domu ma też jednak wady.

  • Często jest nam trudno wydzielić czas na treningi, ponieważ zawsze znajdzie się coś ważniejszego do zrobienia, na przykład różne obowiązki domowe.
  • Możemy też wykonywać ćwiczenia nieprawidłowo, nie mając obok siebie profesjonalnego trenera personalnego. Należy więc poświęcić więcej czasu na merytoryczne przygotowanie się do ćwiczeń.

Pamiętajmy jednak, że zależnie od wykonywanych ćwiczeń, efekty mogą być widoczne w różnym czasie – przeważnie po 4 tygodniach.

Efekty ćwiczeń po miesiącu, po trzech miesiącach i po pół roku

Po miesiącu zaczniemy zauważać pierwsze efektyjędrniejsze ciało, utrata wagi oraz obwodów.

  • Przyzwyczajamy się też powoli do regularnych treningów i zdrowego odżywiania.
  • Mięśnie zaczynają być widoczne, a kondycja się poprawia.
  • Samopoczucie jest też lepsze – czujemy się lepiej, mamy więcej energii, siły i chęci do życia. Czujemy silną motywację, by ćwiczyć dalej.

Po trzech miesiącach nasze mięśnie są już zarysowane, jednak na początku delikatnie.

  • Jesteś już przyzwyczajony do regularnych treningów, a mięśnie nie buntują się tak bardzo.
  • Zwiększa się siła fizyczna, a wejście, np. na czwarte piętro przestaje być problemem.
  • Możesz poradzić sobie z przeniesieniem ciężkim przedmiotów, a długi spacer staje się przyjemnością, a nie wyzwaniem.

Po pół roku ćwiczeń widać już naprawdę wyraźne efekty. Mięśnie i ciało wyglądają zupełnie inaczej.

  • Eksponowanie sylwetki staje się przyjemnością – można zrezygnować z luźnych ubrać i z dumą pojawić się na plaży.
  • Treningi i dieta stały się istotnym elementem życia – łatwiej łączyć z innymi obowiązkami.
  • Wśród znajomych stajesz się osobą, którą warto zapytać o radę w kwestii treningów czy odżywiania, zwiększa się zadowolenie z życia i poprawia się stan zdrowia.

Tak mogą wyglądać skutki Twojego treningu. Trzeba jednak pamiętać, że ich poziom związany jest z:

  • indywidualnymi cechami każdego organizmu,
  • rodzajem i częstotliwością treningów.

Nie ulega wątpliwości, że każdy trening z czasem przyniesie oczekiwane rezultaty. Warto więc rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną i cieszyć się dobrą sylwetką i kondycją.