Pływanie żabką - nauka, technika oraz ćwiczenia

  • Głosów: 4
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Pływanie żabką - nauka, technika oraz ćwiczenia
Żabka, czyli styl klasyczny, to jedna z najczęściej wybieranych technik pływania. Szczególnie cenią ją osoby, które dopiero uczą się pływać. To styl mało skomplikowany, pozwalający szybko poczuć się pewnie w wodzie. Jak poprawnie pływać żabką? Jak wygląda technika stylu klasycznego? Jakie ćwiczenia wykonywać, żeby lepiej radzić sobie w basenie?

Nauka pływania żabką

Pływanie żabką okazuje się bardzo łatwe. Wystarczy wybić się do przodu i zadbać o synchronizację ruchów rąk i nóg. W uproszczeniu - ruch ten polega na naśladowaniu ruchów pływającej żaby. Jest to symetryczny styl pływania.

  • Przy podkurczaniu nóg wykonuje się oburęczny wymach boczny rąk, przy wykopie nóg ręce są prostowane do przodu.
  • Zadbaj o pierwszą pozycję, czyli tzw. wyleżenie.
  • Jeśli dopiero uczysz się pływać, postaraj się odpowiednio panować nad oddechem.
  • Ręce złóż przed sobą. Zataczasz nimi okręgi – wnętrze dłonie kieruj w stronę wody, niejako ją odpychając.
  • Nogi są bardzo istotne w trakcie pływania żabką. Ruchy należy wykonywać wąsko, aby nie przekraczać linii bioder. Przy każdym ruchu wypychaj się do przodu.
  • Ostatnia rzecz, na którą musisz zwrócić uwagę, to głowa. Jak wiadomo, głowa naprzemiennie znajduję się nad wodą, bądź tuż pod powierzchnią. W momencie, gdy Twoje ręce wchodzą pod wodę, głowa powinna się zanurzać. Dzięki temu Twoje ciało będzie bardziej opływowe, a Ty łatwiej wybijesz się do przodu.

Nauka pływania żabką nie jest bardzo skomplikowana. Kiedy pokonasz wszystkie wewnętrzne bariery, powinno pójść Ci łatwo. Oczywiście z czasem będziesz pływał coraz lepiej, a technika będzie doskonalsza. Jednak pierwszym osiągnięciem będzie wybicie się do przodu i przepłynięcie pierwszych kilku metrów.

Pływanie stylem klasycznym – zalety

Pływanie popularną żabką ma mnóstwo zalet.

  • Kiedyś zalecane było przy wszelkich skrzywieniach kręgosłupa.
  • Do dziś pływanie stylem klasycznym pozwala korygować wady postawy.
  • Odpowiednie ćwiczenia i styl klasyczny to doskonała droga, na końcu której czeka zdrowa sylwetka.

Inne zalety pływania stylem klasycznym?

  • To możliwość spalenia dużej ilości kalorii, dlatego to doskonała technika dla osób odchudzających się.
  • Pozwala na wyrzeźbienie mięśni i równomierne ukształtowanie poszczególnych grup mięśniowych.
  • Pływanie podnosi również wydolność tlenową i krążeniową organizmu.
  • Skutecznie przyspiesza przemianę materii, podnosząc poziom metabolizmu.

Ćwiczenia do nauki stylu klasycznego

Aby nauczyć się jeszcze lepszej techniki pływania żabką, możesz wykorzystać specjalne ćwiczenia w wodzie, jak i na lądzie.

  • Polegają przede wszystkim na ćwiczeniu poszczególnych grup mięśniowych i naśladowaniu ruchów, które wykonujesz podczas pływania.
  • W ten sposób możesz wzmocnić mięśnie nóg i rąk.
  • Możesz też ćwiczyć, np. odwodzenie nóg na ławeczce.

Ćwiczenia w wodzie do nauki stylu klasycznego również przyniosą dobre efekty.

  • Możesz ćwiczyć pracę nóg, utrzymując się na desce lub w pozycji stojącej. W ten sposób możesz ćwiczyć również pracę rąk.
  • Pamiętaj, że im bardziej różnorodne treningi wykonujesz, tym bardziej podniesiesz wydolność mięśniową poszczególnych partii, a tym samym efektywność podczas pływania.
  • Wszelkie ćwiczenia przyniosą efekty, o ile będą prawidłowo wykonywane.

Pływanie żabką

Pływanie żabką to doskonały wybór dla wszystkich – zarówno dla tych, którzy dopiero uczą się pływać, jak i dla bardziej zaawansowanych pływaków. Nieustanna praca nad techniką i regularne treningi pozwolą na utrzymanie doskonałej formy i świetnego samopoczucia. Skorzysta też na tym m.in. sylwetka i mięśnie ćwiczącego.


Okropne bzdury. Styl klasyczny jest trudnym technicznie stylem (slizg, zagarniecie, praca rąk, propeller, pozycja bioder itd) do tego napęd to ok 70% nogi jest obciążenie dla.kolan stawów ledzwi. Oczywiście jeśli ma być to żabka dyrektorska to tak jest w miarę łatwa