Jak zacząć trenować boks? Trening bokserski w domu

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jak zacząć trenować boks? Trening bokserski w domu
Boks robi wrażenie w zasadzie na każdym. Nie ma się co dziwić - zwinność i siła, jaką charakteryzują się bokserzy, a także respekt jaki budzą, faktycznie zadziwiają. Nie trzeba być zawodowcem, by zacząć trenować boks. To także świetny sposób na trening rekreacyjny. Jak zacząć trenować boks? Spróbuj treningu bokserskiego w domu.

Boks

Boks to sport walki, w którym dwóch zawodników walczy ze sobą przy użyciu pięści. Walki odbywają się na ringu, a nad ich przebiegiem czuwa arbiter. Warto poznać podstawy boksu.

  • Walka trwa maksymalnie 12 rund w przypadku spotkań sportowych, a 4 przy spotkaniach amatorskich.
  • Runda trwa około 2-3 minut, a pomiędzy nimi są przerwy (60s).
  • Zabronione są uderzenia w głowę łokciem i kolanem.
  • Walka może skończyć się przed czasemprzez nokaut, kontuzję, dużą przewagę jednego z przeciwników. Jeśli tak się nie stanie, po ostatniej rundzie wyliczane są punkty, na podstawie których wyłania się przeciwnika.

Boks - trening dla początkujących

Jeśli czujesz, że boks jest dla Ciebie, nic nie stoi na przeszkodzie – jest to sport dla każdego, niezależnie od wieku, płci i formy fizycznej. Wiele osób żyje w przekonaniu, że to typowo męski sport, co nie jest prawdą. Kobiety również mogą uprawiać boks, ponieważ oprócz siły fizycznej, ogromne znaczenie ma technika i prędkość.

Poprawna forma fizyczna to podstawa dla początkujących w boksie. Dobrze jest zmienić swój trening na kilka tygodni na taki, który składa się z:

  • skakania na skakance – najlepiej codziennie;
  • biegu – przynajmniej 30 minut dziennie;
  • pompek – przynajmniej 3 serie po 20-25 pompek;
  • ćwiczeń z ciężarami;
  • treningu brzucha.

Taki trening może zająć 1-2 godziny, jednak po kilku tygodniach takiego trybu treningowego można zbudować formę i być pewnym, że jest się odpowiednio przygotowanym do przygody z boksem. Nie oznacza to jednak rezygnacji z treningu siłowego - im bardziej różnorodna i większa praca rąk i szybsze nogi, tym większą ma się przewagę.

Nauka boksu w domu czy z instruktorem?

Wiele osób myśli, że jest w stanie samodzielnie nauczyć się boksu w domu. Niestety ciemna piwnica i stary worek nie wystarczą, aby wyćwiczyć doskonałą technikę i błyszczeć chwałą od pierwszego wejścia na ring. Podczas treningu w domu ciężko wyrobić w sobie odruch obrony przed ciosami przeciwnika. Trening domatora także nie umożliwia kontaktu z przeciwnikiem i sparingu. Dodatkowo ciało bardzo szybko przyzwyczaja się do konkretnych ruchów, dlatego jeśli zaczniesz trenować boks w domu i wykształcisz w sobie nieprawidłowe nawyki, potem trudno będzie Ci się ich pozbyć.

Podczas profesjonalnego treningu instruktor nauczy Cię, jak poprawnie wykonywać ruchy. Pierwsze treningi mogą być dość monotonne – uczysz się postawy bokserskiej, wyprowadzania ciosów i innych rzeczy, które szybko mogą Cię znudzić.

Kolejnym problemem, podczas profesjonalnych treningów, może być grono nowych osób. Trening bokserski to nie zajęcia na których ktoś się będzie nad Tobą rozczulał. Trzeba się spodziewać oceniania i wytykania błędów – tych nie zabraknie na początku. Nie warto reagować agresją – trening bokserski to także próba charakteru. Należy słuchać wskazówek i doskonalić swoją technikę.

Boks w domu

Boks możesz również trenować w domu. Zaopatrz się w worek i rękawice oraz znajdź kawałek wolnej przestrzeni i ćwicz w wolnej chwili. Same treningi w domu nie są wystarczające do nauczenia się boksu, jednak jako uzupełnienie – dlaczego nie?

Nawet kiedy rozpocząłeś profesjonalne treningi, nie rezygnuj z dodatkowych form aktywności. Ciało należy rozwijać przez cały czas. Skakanka, bieg, basen czy treningi siłowe – dostarczaj swoim mięśniom wielu bodźców do rozwoju, a będziesz nieustannie piął się w górę.

Dieta dla boksera

Pamiętaj, że boks to bardzo wymagający sport, dlatego musisz zadbać o swój organizm prawidłową dietą. Twoje zapotrzebowanie kaloryczne zwiększyło się, więc poświęć chwilę i przemyśl, a najlepiej rozpisz swoje menu i odpowiednio je zmodyfikuj. Nie możesz bezmyślnie przyjmować kalorii, ponieważ w boskie obowiązują kategorie wagowe, a nadmiar kilogramów sprawi, że staniesz się powolny i będziesz mógł zapomnieć o boksie.

Jak powinna wyglądać dieta dla boksera?

W kulturze bokserskiej panuje pogląd: ucztuj albo głoduj – w okresie zawodów dba się o każdy gram wagi, natomiast później wielu bokserów pozwala sobie na większe odstępstwa od diety.

Skonsultuj swoją dietę z innymi bokserami i pytaj, co ich zdaniem daje największą siłę do treningu i jakie produkty się sprawdzają. Unikaj przejedzenia, szczególnie przed treningiem. Dbaj o odpowiedni bilans płynów – wielu bokserów nosi grube ubrania, aby zwiększyć potliwość.

Trening bokserski - siła ciosu to siła umysłu

Boks to sport, który kształtuje nie tylko mięśnie ale też charakter. Im dłużej będziesz trenował, tym bardziej będziesz przekonany o swojej sile ciosu, a tym samym większy spokój zachowasz. Pamiętaj, że boks to sport, w którym najważniejsze jest myślenie – jeśli postawisz tylko na rozwój mięśni, a Twoje ciosy nie będą przemyślane, możesz odnieść porażkę. Kształtuj swój charakter. Czytaj książki, oglądaj filmy o bokserach – choć nieco przejaskrawione, są to często dobre wzorce charakteru do naśladowania. I skup się na ringu – spryt, szybkość i odpowiednia technika zapewnią najlepsze wyniki, nie tylko na ścieżce bokserskiej.