Trener odpowiada

Pomocna dłoń, czyli partner treningowy

Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad wykonywanie treningów wspólnie z kolegą, ponieważ zacząłem używać większego obciążenia. Myślę, że partner treningowy mógłby pomóc mi w asekuracji przy złożonych ćwiczeniach. Jednak z drugiej strony, nie chciałbym tracić czasu na zbędne rozmowy i przedłużające się przez to przerwy między seriami. Czy lepiej ćwiczyć samemu, czy z partnerem treningowym?

Sen – ile tak naprawdę o nim wiemy?

Od pewnego czasu mam problemy z zasypianiem. Na dodatek ilość snu, na jaką mogę sobie pozwolić, nie wystarcza na zregenerowanie się po treningu wykonanym wieczorem. Chciałbym się dowiedzieć, co mogę zrobić, aby mój sen przebiegał spokojniej i poprawił moje samopoczucie następnego dnia.

Wszystko co musisz wiedzieć o swoich mięśniach – część II

Moja wiedza na płaszczyźnie anatomii człowieka jest nikła, wręcz uboga. Moim postanowieniem noworocznym jest poprawa swojej muskulatury. Jest jedno ale. Nie wiem, jak mogę to zrobić, nie wiem jakie ćwiczenia rozwijają konkretne mięśnie, nie wiem nic, a miło by było wiedzieć, co się trenuję, jaki mięsień ćwiczę wykonując akurat to, a nie inne ćwiczenie. Dział mięśni jest olbrzymi, proszę więc o wiedzę w pigułce, tylko to co muszę wiedzieć.

Wszystko co musisz wiedzieć o swoich mięśniach – część I

Moja wiedza na płaszczyźnie anatomii człowieka jest nikła, wręcz uboga. Moim postanowieniem noworocznym jest poprawa swojej muskulatury. Jest jedno ale. Nie wiem, jak mogę to zrobić, nie wiem jakie ćwiczenia rozwijają konkretne mięśnie, nie wiem nic, a miło by było wiedzieć, co się trenuję, jaki mięsień ćwiczę wykonując akurat to, a nie inne ćwiczenie. Dział mięśni jest olbrzymi, proszę więc o wiedzę w pigułce, tylko to co muszę wiedzieć.

Mięśnie – waga superciężka

Z racji kilkunastu nadprogramowych kilogramów, rozpoczęty przeze mnie ponad rok temu plan treningowy ukierunkowany jest na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Początkowo swoje treningi wykonywałem w warunkach domowych, jednak 3 miesiące temu, z racji braku satysfakcjonujących rezultatów, przeniosłem swoje treningi do siłowni. Większa ilość specjalistycznego sprzętu treningowego, dostępnego w klubie fitness, do którego uczęszczam, pozwoliła umieścić w moim planie treningowym więcej ćwiczeń siłowych. Jednakże, mimo zwiększenia długości i intensywności realizowanych treningów, od kilku tygodni obserwuję, iż moja masa ciała zamiast się obniżać wzrasta, i to pomimo pozytywnych zmian, do których dochodzi w wyglądzie mojego ciała. W związku z tym mam pytanie. Co spowodowało wzrost masy mojego ciała, i czy należy się tym przejmować?

Martwy ciąg – efektywne ćwiczenie

Wiele się mówi o skuteczności ćwiczeń wolnych – ćwiczeń ze sztangą, a szczególnie tych, które angażują duże partie mięśniowe. Takim ćwiczeniem z pewnością jest „martwy ciąg”. Chce włączyć do mojego grafiku treningów to ćwiczenie, jednak, po pierwsze nie jestem pewien czy mogę – jestem początkującym, a po drugie – nie wiem jak prawidłowo technicznie wykonać to ćwiczenie.

Pamiętaj o rozciąganiu!

Wraz z podjęciem przeze mnie nowej pracy znacznie skrócił się czas, który mogę poświęcić na treningi. Nie chciałbym redukować wykonywanych do tej pory treningów, jednak na 90% zaistniała sytuacja zmusi mnie do tego. Planuję zachowanie dotychczasowej ilości ćwiczeń siłowych kosztem skrócenia lub pominięcia rozciągania. Czy takie rozwiązanie nie zmniejszy efektywności wykonywanych przeze mnie treningów? Czy rozciąganie po ćwiczeniach siłowych jest istotne? Czy pominięcie rozciągania może skutkować negatywnymi skutkami zdrowotnymi?

Bezpieczny powrót do treningów

Niedawno przechodziłem ostre zapalenie wyrostka robaczkowego i związaną z tym operację. Do momentu wystąpienia schorzenia byłem osobą bardzo aktywną fizycznie. Systematycznie, co najmniej 3 razy w tygodniu, wykonywałem trening siłowy. Ponadto w każdą niedzielę chodziłem na basen, a co czwartek razem ze znajomymi z pracy grałem w piłkę nożną. Z racji tego, że lekarz nie powiedział mi, kiedy mogę wrócić do treningów, zastanawia mnie, jak długa musi być moja przerwa od regularnych ćwiczeń. Czy od razu po powrocie do zdrowia mogę wykonywać ćwiczenia z maksymalną intensywnością? Czy przerwa od treningów jest odmienna dla różnych schorzeń i zabiegów?

9 zasad średniozaawansowanego kulturysty

Od roku ćwiczę w pewnym klubie fitness w Warszawie. Przez ten okres poprawiłem się pod względem siłowym, wizualnym i merytorycznym (wiedza sportowa). Sądzę, że mogę nazwać swoją osobę jako średniozaawansowaną. Co teraz? Czy są jakieś zasady, których powinienem przestrzegać jako średniozaawansowany kulturysta. Czym mam kierować się w dalszym okresie trenowania?

EPO – niebezpieczna droga na skróty

Od dziecka uwielbiam kolarstwo. Pamiętam, jak będąc jeszcze w szkole podstawowej z wypiekami na twarzy śledziłem relację z Tour de France. Bardzo często dopingowałem kolarzy również bezpośrednio – stojąc na trasie Wyścigu Pokoju oraz Tour de Pologne. Będąc nastolatkiem sam próbowałem sił w tym sporcie, jednak z racji urazu stawu kolanowego bardzo szybko musiałem przerwać swoją karierę kolarza. Moim niekwestionowanym idolem był Lance Armstrong, jednak po tym, jak wykryto, że przez prawie całą karierę stosował niedozwolone środki dopingujące bardzo stracił w moich oczach. Jednym ze środków dopingujących, który wykryto w próbkach jego krwi była erytropoetyna, w skrócie nazywana EPO. Zastanawia mnie jak erytropoetyna działa na ludzki organizm i czy jej stosowanie jest niebezpieczne dla życia i zdrowia?