Trening

Poznajemy swoje ciało – mięśnie prostujące ramię

W naszym organizmie są dwa mięśnie prostujące rękę w stawie łokciowym. Pierwszy z nich to potocznie zwany triceps (mięsień trójgłowy ramienia), drugi to mięsień łokciowy. Pod względem roli w procesie prostowania ręki, dominującą rolę pełni triceps. Mięsień łokciowy jest mięśniem wyłącznie wspomagającym. Więcej o mięśniach prostującym znajdziesz dalej.

Poznajemy swoje ciało – mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha to zbiór, do którego należą: mięsień prosty brzucha, mięsień skośny zewnętrzny i wewnętrzny, mięsień poprzeczny brzucha oraz mięsień czworoboczny lędźwi. Wszystkie te mięśnie pełnią funkcje ruchowe: wpływają na ruchy w obrębie kręgosłupa, pełnią funkcje stabilizacyjne: pomagają utrzymywać pozycję w pionie oraz pełnią funkcję ochronną: chronią narządy wewnętrzne zlokalizowane w brzuchu. Wiedza o mięśniach brzucha powinna być znana każdemu.

Poznajemy swoje ciało – mięśnie klatki piersiowej

Ze wszystkich mięśni (jest ich w naszym ciele ok. 400), to mięśnie klatki piersiowej są najchętniej trenowane. Prawdą jest, że mięśnie klatki piersiowej są obiektem pożądania dla młodych stażem sportowców, dla mężczyzn, chcących atrakcyjnie wyglądać. Mięśnie klatki piersiowej to niezwykle ważna część ciała, ponieważ obok funkcji ochronnych i ruchowych, pełnią również rolę estetyczną. Rozbudowane mięśnie klatki piersiowej świadczą o tężyźnie i wigorze mężczyzny oraz stanowią atrybut, który rzuca się po prostu w oczy.

Skoki na skakance kontra stepper – sprawdzamy, co lepsze

Czwarta i zarazem ostatnia z tej serii konfrontacja ćwiczeń wydolnościowych. Pojedynek odbędzie się pomiędzy sprzętami: skakanka (skoki) oraz stepper (podnoszenie i zginanie nóg). Owe sporty, jak wszystkie aerobowe, umożliwiają poprawę wszystkich układów ludzkiego organizmu, począwszy od oddechowego, przez kostny, mięśniowy, kończąc na naczyniowo – sercowym. Skoki na skakance kontra stepper – sprawdzamy, co lepsze!

Zimowe aktywności ruchowe

Zima to pora roku, która oferuje nam wyjątkowe atrakcje sportowe, atrakcje, które cieszą i kształtują zdrowe podejście do życia. Do najulubieńszych zalicza się: jazda na nartach, snowboard, jazda na łyżwach, jazda na sankach. Owe dyscypliny nieodłącznie wiążą się ze śniegiem i mrozem, a ich uprawianie w czasie ferii czy urlopu to zdrowy i godny do naśladowania sposób spędzania wolnego czasu.

Orbitrek kontra jazda na rolkach – sprawdzamy, co lepsze

Kolejna para ćwiczeń aerobowych, które zostaną ze sobą skonfrontowane. Zarówno orbitrek, jak i jazda na rowerze, wpływają na wzrost wydolności organizmu, utratę tkanki tłuszczowej bez rozrostów mięśniowych. Orbitrek, zwany też eliptykerem uwielbiany jest przez płeć piękną oraz osoby z problemami na płaszczyźnie stawów. Jazda na rolkach również staje się coraz bardziej popularna. Nie jest już tylko kojarzona ze sportem młodzieżowym, ale traktowana jest jako narzędzie do utrzymywania ciała w formie.

Pływanie kontra ergometr wioślarki – sprawdzamy, co lepsze

Pływanie i ergometr wioślarki to znane formy aktywności fizycznej. Pierwsza jest bardziej powszechna, druga – częściej uprawiana w klubach fitness. Zarówno pływanie, jak i trening na ergometrze wykonywane w umiarkowanym tempie pozwalają na pobudzenie układów: oddechowych, naczyniowych i mięśniowych. Ich rola w zdrowym i aktywnym trybie życia może stać się znacząca. Warto, jednak zastanowić się, które z tych dwóch ćwiczeń jest lepsze. Dla ułatwienia, ten artykuł wskaże zwycięzce.

Bieganie kontra jazda na rowerze – sprawdzamy, co lepsze

Zmiana tryby życia na sportowy w dużej mierze powiązana jest z rozpoczęciem wykonywania ćwiczeń poprawiających kondycję, tzw. ćwiczeń cardio (aerobowych). Ten zbiór ćwiczeń wpływa na zdrowie całego organizmu począwszy od redukcji tkanki tłuszczowej, aż po wzmocnienie układu naczyniowo – sercowego. Ilość ćwiczeń aerobowych jest obszerna, a sposób wykonywania – różnorodny. Dla ułatwienia, szczególnie dla grupy początkującej, postanowiliśmy porównać ze sobą wybrane ćwiczenia cardio. Ten artykuł to konfrontacja biegania i jazdy na rowerze.

Dobroczynne działanie zimna

Uczucie zimna jest dla większości ludzi wrażeniem negatywnym, bo przecież nikt z nas nie lubi marznąć. Niewiele osób przepada za zimą i związanymi z tą porą roku mroźnymi dniami. Mimo wszystko niskie temperatury wywierają na ludzki organizm niezwykle pozytywne działanie. Jednak, aby zastosowanie zimna wywołało w ustroju pożądany efekt musi być ono dawkowane w odpowiedni sposób.

Dwa sposoby na zwiększenie pojemności płuc

Ciało człowieka - zbiór żywych elementów, których funkcjonalność równoznaczna jest z perfekcją. Każdy organ, każda tkanka, czy komórka są składowymi, które działają optymalnie, bez zarzutu i co najważniejsze - niezwykle sprawnie. Jednym z takich perfekcyjnie pracujących organów są płuca, z którymi wiąże się inne pojęcie - ważne dla tego artykułu - pojemność płuc. Pojemność płuc to cecha, która odzwierciedla stan naszej kondycji, a którą można praktycznie dowolnie zmieniać.