Odżywianie

HMB – dobry antykatabolik?

Na tempo wzrostu masy i siły mięśniowej wpływają zachodzące w organizmie reakcje o charakterze anabolicznym i katabolicznym. Osoby trenujące „boją się” tych drugich reakcji, które są niekorzystne i znacznie wydłużają proces budowy mięśni. Jak zatem można wspomóc organizm i skutecznie zapobiec reakcjom rozpadu?

Vademecum żywienia osoby aktywnej fizycznie

Zasady żywienia znane są właściwie każdemu sportowcowi. Z teorii, ich zastosowanie w praktyce nie jest już takie banalne. W gąszczu zasad trzeba umieć się poruszać. Przestrzegać ich jednocześnie zachowując równowagę pomiędzy tym co należy a swoimi preferencjami. Przygotowaliśmy krótkie vademecum dzięki któremu zadbasz o zachowanie silnego i wydolnego ciała jednocześnie jedząc smacznie.

Co kryje jajko?

Jajko – od zawsze uznawane za symbol życia, dziś wzbudza wiele emocji, ma zarówno swoich wielbicieli, jak i zagorzałych przeciwników. Nierzadko więc, zanim po nie sięgniemy, zastanawiamy się czy dobrze robimy. Przypatrzmy się zatem naukowym faktom.

Kofeina – naturalny wspomagacz?

Odkryta przez Friedricha Ferrdinanda Runge'a w 1819 roku kofeina zdobyła ogromną popularność. Nie ma osoby, która nie słyszałaby o istnieniu tego związku. W rezultacie na całym świecie każdego roku zużywane jest ponad 120.000 ton kofeiny. Coffeinum, czyli kofeina jest alkaloidem purynowym, pochodzenia roślinnego. Kofeina, w zależności od źródła pochodzenia, zwana jest także teiną (herbata), guaraniną (guarana), mateiną (yerba mate). Może być również wytworzona syntetycznie.

Glutamina – pomocny aminokwas?

Według podziału aminokwasów dotychczas glutamina była uznawana za aminokwas endogenny, czyli taki, który ustrój potrafi samodzielnie wytworzyć w odpowiednich ilościach. Ostatnimi czasy jednak zaczęto określać ją mianem aminokwasu warunkowo niezbędnego (względnie egzogenny), co sugeruje, iż ustrój choć ma zdolność jej wytwarzania, ilości te nie zawsze zaspokajają jego potrzeby. Zwłaszcza podczas stresu tracone są rezerwy glutaminy. Czy jest zatem niezbędna jego podaż z zewnątrz?

10 zasad świętowania

Czas Świąt to przede wszystkim czas radosny i spędzany w gronie rodziny. Niestety dla osób stosujących dietę, to także czas pokus i wewnętrznej walki. Jak zatem przetrwać święta, aby nie zyskać dodatkowych kilogramów lub nie zniwelować efektów treningu, ale jednocześnie skosztować tych wszystkich świątecznych smakołyków?

Kreatyna – nadzieja czy złudzenie?

Kreatyna odkryta w 1835 roku przez francuskiego naukowca jest jednym z najczęściej kupowanych przez sportowców suplementem. Zarówno sportowcy, jak i dietetycy bacznie przyglądają się temu związkowi, zadając sobie pytania, czy kreatyna naprawdę działa? Jeśli tak to jak długo? Czy zamiast pomóc nie zaszkodzi naszym efektom treningowym? Wiele tych pytań jeszcze długo będzie spędzać nam sen z powiek. Przed decyzją o zakupie tego preparatu warto zapoznać się z aktualnymi wiadomościami na jego temat.

BCAA w świetle badań naukowych

BCAA (Branched-Chain Amino Acid) - to rozgałęzione aminokwasy, które są niezbędne dla naszego organizmu. Mowa tutaj o leucynie, izoleucynie i walinie. Aminokwasy te są składnikami pokarmów bogatych w białko, szczególnie obficie występują w produktach mlecznych. Jednak w przypadku sportowców zaleca się dodatkową suplementację tymi aminokwasami. Czy rzeczywiście jest ona konieczna?

Zdrowotne eliksiry

Picie herbaty jest dość powszechne w naszym kraju. Chociaż większość z nas ogranicza się tylko do jej czarnej odmiany, zarówno zielone jak i czerwone napary zyskują swoich miłośników. Wielbiciele tych gatunków herbat nie tylko cenią sobie ich aromatyczny smak, ale także właściwości zdrowotne.

Ćwiczysz? Pij mleko!

Sposób odżywiania ma bardzo duży wpływ na efektywność treningów oraz wyniki osiągane na zawodach. W ostatnim czasie obserwuje się coraz większe zainteresowanie wykorzystaniem mleka jako napoju dla sportowców zarówno w treningu siłowym i sportach wytrzymałościowych, zwłaszcza w okresie regeneracji. Mleko dla osób uprawiających sporty siłowe i wytrzymałościowe,jest bardzo wartościowym napojem. W porównaniu z tradycyjnymi napojami dla sportowców ma większą gęstość odżywczą.