Odżywianie

Żywność na poprawę odporności

„Leczenie poprzez żywienie”, Żywność lekarstwem” - to coraz częściej pojawiające się stwierdzenia. Jest w nich wiele prawdy, co potwierdzają naukowe badania. Jedne z nich wykazały, iż odpowiednio skomponowana dieta może zapobiec lub wyleczyć infekcje, poprzez odpowiednią stymulację układu odpornościowego. Co zatem powinno znajdować się na naszych talerzach, a czego powinniśmy unikać, aby nie dopuścić do przeziębienia?

8 zasad odchudzającego się sportowca

Odchudzanie osoby uprawiającej sport to nie lada wyzwanie. Z jednej strony konieczne jest doprowadzenie do deficytu energetycznego, z drugiej należy zachować siłę i wytrzymałość. Nieodpowiednie postępowanie może być groźne nie tylko dla treningu, ale też zdrowia psychicznego.

Ładowanie węglowodanami

Zbliża się termin poznańskiego maratonu, w którym chcę wziąć udział. Intensywnie trenuję i myślę, że jestem dobrze przygotowana, nurtuje mnie jednak kwestia odżywiania. Słyszałam, że przed samymi zawodami warto zastosować metodę tzw. ładowania węglowodanami. Na czym ona dokładnie polega i czy rzeczywiście sprawdzi się przed zawodami?

Dieta młodego sportowca

Właściwy sposób odżywiania się jest szczególnie ważny w przypadku młodych sportowców. Odpowiednia podaż składników energetycznych oraz odżywczych ważna jest w tym przypadku nie tylko dla prawidłowego przebiegu treningu ale także zapewnienia procesów wzrostu i rozwoju młodego organizmu.

Dieta w trosce o stopy

Stopa jest częścią ciała, zatem wszystko to co się dzieje w organizmie oddziałuje na stopy i na odwrót. Przykładowo zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych związane z cukrzycą, mogą zaburzać krążenie krwi w stopach. Prowadzi to do odrętwienia, uczucia zimna, zasinienia stóp a przede wszystkim spowolnienia procesów gojenia. Do czynienia mamy wtedy z tzw. stopą cukrzycową.

Burak – coś dla ciała i dla duszy

Buraki to warzywa bardzo często goszczące na naszych stołach, jednak rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z ich dobroczynnego wpływu na nasze zdrowie. Te bordowe warzywa nie tylko świetnie smakują, ale także są skarbnicą witamin, składników mineralnych i cennych substancji, dlatego też polecane są osobom w każdym wieku, a w szczególności dzieciom i osobom starszym.

Hiponatremia – kiedy woda staje się toksyczna?

Nie ma potrzeby abyś nadmiernie nawadniał organizm przed treningiem. Organizm zaopatrzony jest w liczne mechanizmy utrzymujące równowagę płynów. Jeśli przed treningiem wypijesz za dużo, będziesz musiał przerwać ćwiczenia. Najmądrzejszą taktyką jest uzupełnienie płynów na 2 lub więcej godzin przed treningiem. Dzięki temu organizm będzie miał czas na pozbycie się ewentualnych nadwyżek płynów. Potem wypij coś na 5-15 minut przed treningiem.

HMB – dobry antykatabolik?

Na tempo wzrostu masy i siły mięśniowej wpływają zachodzące w organizmie reakcje o charakterze anabolicznym i katabolicznym. Osoby trenujące „boją się” tych drugich reakcji, które są niekorzystne i znacznie wydłużają proces budowy mięśni. Jak zatem można wspomóc organizm i skutecznie zapobiec reakcjom rozpadu?

Vademecum żywienia osoby aktywnej fizycznie

Zasady żywienia znane są właściwie każdemu sportowcowi. Z teorii, ich zastosowanie w praktyce nie jest już takie banalne. W gąszczu zasad trzeba umieć się poruszać. Przestrzegać ich jednocześnie zachowując równowagę pomiędzy tym co należy a swoimi preferencjami. Przygotowaliśmy krótkie vademecum dzięki któremu zadbasz o zachowanie silnego i wydolnego ciała jednocześnie jedząc smacznie.

Co kryje jajko?

Jajko – od zawsze uznawane za symbol życia, dziś wzbudza wiele emocji, ma zarówno swoich wielbicieli, jak i zagorzałych przeciwników. Nierzadko więc, zanim po nie sięgniemy, zastanawiamy się czy dobrze robimy. Przypatrzmy się zatem naukowym faktom.